hits

Elevene m kopiere skolebker for hnd

Tredjeklassingen bruker minst 20 minutter ekstra p kopiere tekst fra en bok til en annen. For at skolen skal spare penger?

Et nytt skoler er godt i gang. Nytt av ret for min del er at to barn i stedet for ett skal guides gjennom lekser. Frsteklassingen skal allerede gjennomfre leselekser, i tillegg til ve p ukens bokstav. Greit nok. Det krever mye f en snart seks r gammel gutt til konsentrere seg om lekser etter en lang dag. Men snn er det n engang. Ettermiddagene er ikke lenger bare lek og gy. 

Det som fikk meg til stusse var det som sto i lekseboka til tredjeklassingen: Engelskleksen var svare p en fem-seks sprsml av typen What day is it today? og Which month is it? 

tteringen har en egen oppgavebok i engelsk. Men skrive svarene direkte i den? Nei det skulle de ikke. Derimot skulle alle sprsmlene kopieres over i en kladdebok og S skulle sprsmlene besvares. I tillegg kom en mattelekse der hun skulle lage en matteoppgave og skrive ned den (tekstoppgave).

Resultatet denne tirsdags ettermiddagen var at tteringen brukte halvannen timer p lekser etter ha vrt p skole/SFO  fra 07.30 til 16.00.

- Ikke for spare penger

Usikker p om dette er vanlig praksis eller et engangstilfelle resulterte i en telefon til skolens rektor. Han forklarer at 1. og 2. klasse bruker engangsbker (eller kopierte ark av arbeidsbker, er min erfaring fra tidligere r). Men at fra tredjeklasse og oppover brukes engangsbker som flergangsbker. Kopieringen av oppgavene er skrivetrening hevder han. 

- Det skal tilpasses eleven. Hvis han eller hun sliter med skrivingen, vurderes andre metoder. Men stort sett har tredjeklassinger gode nok skriveferdigheter. 

Jeg spr om dette gjres for at skolen skal spare penger, men det avviser han. 

- Det er ikke de store summene spare p dette.

Heller ikke miljhensyn skal vre en begrunnelse. 

S da sitter vi alts igjen med skrivetrening. 

Sorry, men den kjper jeg ikke.

Hvor mye lringsutbytte fr de av kopiere over denne teksten? Det hres mer ut som en straff enn lring. Lekser p dette nivet skal ikke erstatte det de lrer p skolen, men vre en repetisjon og la foreldrene bli involvert i skolehverdagen. Da m mengden vre overkommelig i hverdagen. 

Innlegget fortsetter under bildet. 

tteringen startet kopieringen av siden mens mor laget middag. Noe som resulterte i at hun ogs kopierte bokens innholdsfortegnelse.

Slutt p leksehjelp

For alle smbarnsforeldre er det ikke nok timer i dgnet som det er. Mine to barn har hver sin fritidsaktivitet som binder opp to av hverdagene. Lekser for begge barna tar fort halvannen til to timer til sammen. S skal det lages middag osv. osv.

Som pendlende mor med deltidsomsorg for barna er det enda mer hektisk. Barna har lange dager p skole og SFO, og det er lite jeg kan gjre for endre p det, uten g betydelig ned i lnn. Tidligere var det slik at de minste elevene kunne f leksehjelp p skolen og dermed gjre lekser i SFO-tida og dermed ha mer fri p ettermiddagene. 

Etter at Opplringsloven  ble endret i 2014, sier loven n:

Kommunen skal tilby leksehjelp, jf. opplringslova 13-7a, med til saman tte timar kvar veke til elevar i grunnskolen. Dei tte timane fordelast fritt p rstrinna slik kommunen avgjer. Formlet med leksehjelpa er gi eleven sttte til lringsarbeidet, kjensle av meistring og gode rammer for sjlvstendig arbeid. Leksehjelpa skal og medverke til utjamne sosial ulikskap i opplringa.

P vr aktuelle skole er det n de eldste som tilbys leksehjelp.

Personlig er jeg for leksefri skole. Eleven har lange og krevende dager og trenger fri til hvile, ha fritidsaktiviteter eller vre med venner. 

Noen bruker Ipad

Iflge skolens rektor er 30 minutter lekser passende for en tredjeklassing. Etter to uker med lekser kan jeg ikke se at leksene har blitt gjennomfrt s raskt en eneste dag. 

En svrt uhytidelig sprreunderskelse blant mine knappe 600 Facebook-venner viser at dette med skolebker og lekser er en problemstilling mange kjenner seg igjen i. Hvordan det praktiseres varierer svrt mye. 

  • I Vestfold-kommunene Tnsberg og Holmestrand og i Vestby i Akershus m elevene kopiere tekst over i egen kladdebok.
  • I Sandefjord henger bkene svidt sammen etter ha blitt brukt igjen og igjen. 
  • I Volda skrives svarene inn i en kladdebok, men sprsmlene kopieres ikke. 
  • I Sandnes og Troms fr de skrive rett inn i oppgaveboken. 
  • I Drammen og i Brum fr elevene egne Ipad'er som de bruker i stedet for skolebker. 

En lrervenn skrev flgende kommentar: 

Merk dere at nr politikere satser p skole s er det sjelden penger med i bildet. Det handler mest om presse ansatte og elever til f enda mer innhold og mlbare resultater (hva skjedde med den generelle delen av lreplanen som m sies vre den absolutt viktigste delen?) ut av stadig knappere rammer ved hjelp av stadig flottere fyndord. Hilsen en som har vrt i skolen en del r.

Jeg mener fortsatt at skolen (les kommunen) gjr dette for spare penger. Resultatet blir slitne barn som fr enda mindre dyrebar fritid og frustrerte foreldre.

 

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar