hits

Bane Nor får sette opp prisen på parkering så det svir

De reisende som har årskort, månedskort eller ukeskort til toget, kan sette fra seg bilen på oppmerkede plasser, nå for 100 kroner i måneden. Foto: Anne Charlotte Schjøll/Tønsbergs Blad

Som togpendler elsker jeg å hate NSB og Bane Nor. Spesielt Bane Nor. Bare navnevalget er nok til å få opp pulsen min. 

Siste trekk fra Bane Nors side er å øke prisen for pendlere som ønsker (les må) parkere på togstasjonene for å komme seg på jobb. For noen uker siden skrev Tønsbergs Blad om sprengt kapasitet ved Tønsbergs stasjon. Hva gjør så Bane Nor for å løse problemet? De dobler prisen for å parkere. Fra 50 til 100 kroner i måneden. Fortsatt veldig billig, og den samme prisen det kostet ved samme stasjon i fjor.

Ved stasjoner med «særlige utfordringer» derimot øker prisen til 250 kroner. Dette gjelder stasjonene  Drammen, Asker, Høvik, Stabekk, Strømmen, Lørenskog og Ski fra og med 2. desember.

De setter altså opp prisen, men langt ifra nok. Skal de først sette opp prisene, får de gjøre det så det svir i lommeboka. 

Jeg er tobarnsmor med delt omsorg. Annenhver uke er derfor et puslespill som ikke alltid går like bra opp.

Bane NOR gjør pendlerparkeringen fem ganger dyrere i Oslo-regionen

Promotion med annonselenker Øker fra 50 til 250 kroner i måneden. Bane NOR setter opp prisen fra 50 til 250 kroner for å parkere i 30 dager ved utfartsparkeringene i Drammen, Asker, Høvik, Stabekk, Strømmen, Lørenskog og Ski fra og med 2. desember. Det er en økning på 400 prosent.

Jeg bor i Tønsberg og har arbeidssted i Oslo, og annenhver uke delvis også på toget. Huset mitt er tre kilometer fra barnas skole og hver morgen må jeg derfor kjøre dem til skolen. De går i andre og fjerdeklasse og begge går på SFO (skolefritidsordning/tilsvarende AKS i Oslo). De har tunge skolesekker, og hver mandag og fredag skal det fraktes digre poser med utetøy, skift og gummistøvler. Jeg kan bare glemme å sykle dit for å si det sånn. 

Dørene til SFO åpner 07.15. Ikke 07 da de ansatte kommer på jobb må vite. Du kommer ikke inn et sekund før tida for å si det sånn. Barna mine trenger tryggheten med at mor (eller far) følger de inn på skolen. Dette tar normalt en tre til fem minutter. 

Det vil si at jeg tidligst forlater skolen 07.20. Inn til Tønsberg stasjon er det fire kilometer. På en fredag tar det meg ti minutter. Alle andre dager fra 15 til 30 minutter avhengig av trafikk og føre. 

Slik så det ut på parkeringen i Tønsberg i januar 2016. Klokka er litt over 07. Foto: Kristin Monstad

Jeg tar som regel et tog som går 08.08, det første jeg rekker på grunn av SFOs åpningstider. Jeg er gjerne på plass 30-40 minutter før togets avgang, ca 07.30 eller litt senere. Da er pendlerparkeringen stappfull (bortsett fra på fredager, da er 60 prosent av plassene ledige). Spesielt etter at det ble satt opp ekspresstog og et ekstra tog til mellom klokka 07 og 08 er det klin umulig å få en plass.  Tidligere måtte man også kjøpe oblat hver måned hos Narvesen. Nå har Bane Nor en egen app for parkering.

Bane NOR femdobler parkeringsavgiften på nesten tomme parkeringsplasser

Promotion med annonselenker Nesten alle parkeringsplassene på Høvik stasjon sto tomme mandag morgen i rushtiden. Likevel femdobles parkeringsavgiften på grunn av "sprengt kapasitet". HØVIK (Nettavisen): - Sprengt kapasitet her? Det er det virkelig ikke. Jeg parkerer her hver dag og jeg har aldri hatt problemer med å finne parkeringsplass, sier Corey Proulx til Nettavisen.

Alternativet til pendlerparkeringen er en kommunal plass rett på oversiden. Der koster det rundt 35 kroner arbeidsdagen å parkere. Ingen upris. Men også denne har vært stappfull i det siste. Da er alternativet å kjøre til en parkering lengre unna. Til 75 kroner dagen. Da begynner det fort å bli litt penger i løpet av en måned. (Nevnte jeg at et månedskort mellom Tønsberg og Oslo koster 2747 kroner?)

Pendler får sjokk når han får høre hvorfor han må betale fem ganger for parkering: - Hva?! Det stemmer ikke!

 

 

 

Ok, det var en lang forklaring av min hverdag på morgenkvisten. Men poenget er altså at det for meg foreløpig ikke er noe alternativ hverken å sykle til stasjonen, eller ta et tidligere tog. Jeg må legge til at da jeg startet å pendle syklet jeg hver dag, også i dårlig vær og i minusgrader. Så skled jeg stygt på vei til 05-toget i november 2015, og turte ikke lenger sykle vinterstid. Deretter gikk jeg gjennom et samlivsbrudd, og måtte dermed begynne å kjøre ungene til skolen på egenhånd annenhver uke. 

Bane Nor rettferdiggjør prisøkningen med følgende: 

«Ved flere av parkeringsplassene våre er kapasiteten sprengt. Nå øker vi parkeringsprisene for å frigjøre parkeringsplasser til dem som virkelig trenger å kjøre bil til stasjonen.» Dette sa direktør stasjoner Knut Ø. Ruud Johansen i Bane NOR Eiendom i forrige uke  til Nettavisen. 

Mandag avslørte Nettavisen derimot at nesten alle parkeringsplassene på Høvik stasjon sto tomme mandag morgen i rushtiden.

Altså, det hjelper da for pokker ikke å sette opp prisen bittelitt, hvis de skal forsøke å skremme kundene sine fra å parkere ved stasjonene. Ikke engang en femdobling er nok til det. Hvis de skal få han eller hun som bor tre minutter unna stasjonen til å slutte å kjøre bil, må prisen minst være 500 kroner i måneden. Eller kanskje de skulle innføre en form for behovsprøving eller krav om en viss avstand mellom hjem og stasjon?

Slik så forresten bilen min ut for ett år siden, da noen hadde brukt den som trampoline mens den sto parkert på pendlerparkeringen. Var «heldig» som hadde fått plass. 

Eller vent? Hva med en helt sprø idé? Sørge for at det er nok parkeringsplasser til alle? Jeg vet ikke om Bane Nor har fått det med seg, men ikke alle bor helt klin inntil en togstasjon. Og vi bor i Norge. Med minusgrader fire måneder i året og regn eller vind mesteparten av året. Og i Tønsberg går det ikke buss hvert femte minutt for å si det sånn, så ikke si at jeg skal ta bussen til stasjonen.

Ønsker staten egentlig at vi skal ta toget? Hva mener du samferdselsminster Ketil Solvik-Olsen? Er dette bra nok? Er det greit å gjøre livet vanskeligere for oss småbarnsforeldre, som allerede er ekstremt presset på tid?

Og jeg har ikke engang nevnt buss for tog i to uker nå. Men det får bli en annen utblåsing. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar