hits

september 2015

Hvorfor lar vi oss lure gang p gang?

Etter ha vrt togpendler i nesten ett r inns jeg at et liv p skinner ikke ndvendigvis er en sunt liv. Det kan veldig fort bli ganske s stillesittende. Nesten halvannen time sittende i togsetet og deretter opp mot sju og en halv time i kontorstolen fr det er nye halvannen time i togsetet.

Etter at alle huslige gjreml er unnagjort og barna er lagt var det veldig fristende bare innta horisontalen p sofaen fr det var leggetid. Trening? Nei det orket jeg ikke.

Nr du er p farten/jobb i 12 timer blir du ogs sulten. Spesielt nr du gr forbi Narvesen eller 7 Eleven og de selger sjokolade-croissanter (jeg elsker sjokolade-croissanter) til ti kroner stykk nr de kjrer en av de mange kampanjene. Og en brus med over 25 sukkerbiter i til under 25 kroner. Fortsatt er det snn at jo mer sukker og fett det er i en vare, jo oftere er det tilbud p den.

Hvorfor er det fortsatt snn i 2015? Og hvor gr forbrukerne, meg selv inkludert, i fella alt for ofte? Iflge Narvesen har salget av croissanter kt med 330 prosent det siste ret. Samtidig har salget av bakeprodukter kt med 60 prosent i kjeden. Kaloriinnholdet i n croissant med sjokolade tilsvarer en sunn, mettende lunsj. Som smbarnsmor lar jeg ikke barna f proppe i seg sukker p en hverdag. Men meg selv er det liksom ikke s farlig med?

Bloggen fortsetter under bildet.


Foto: Narvesen

Ikke nok med at jeg alts mtte forholde meg til pendlerfradrag nr selvangivelsen kom, jeg mtte forholde meg til pendlertillegg ogs. Ett tillegg jeg absolutt ikke vil ha.

S hva er lsningen?

Jeg mener den er penbar. NSB m innfre treningsvogner.

NSB har jo allerede hatt suksess med sine alternative togreiser: Strikketoget, gitartoget, spkelsestoget og min favoritt Jan Thomas-toget. Hvorfor ikke innfre treningstoget, eller i alle fall en treningsvogn som gjr at alle togpendlerne kan kaste seg p tredemllen mens toget suser fordi Skyen stasjon og vre ferdigtrent innen toget ruller inn i Larvik, Skien eller Kongsberg.

En vogn med noen tredemller, ett par spinningsykler og kanskje et lite hjrne til styrkevelser. For en travel smbarnsmor som meg hadde det vrt glimrende. slippe mtte velge mellom tid med barna p kveldstid eller dra p trening. Jeg tipper mange andre pendlere hadde satt stor pris p det ogs.

Men det sprs vel om min drmmevogn noensinne blir en realitet. Det stjeler vel for mye av passasjerkapasiteten. Likevel tror jeg den positive helseeffekten hadde vrt stor. Mindre overvekt, frre nakke/skuldre/rygg-problemer og livsstilssykdommer.

Inntil treningsvognen er p plass, har jeg tatt meg selv i nakken. Jeg bruker omtrent like lang tid p sykle de fire kilometerne til stasjonen som jeg bruker p ta bussen. Det er 40 kilometer p sykkelen hver arbeidsuke. Det er ikke spesielt fristende sykle i s ps regnvr klokka 05.30, men da fr jeg jo tatt i bruk den smarte regnbuksa, som endelig passer igjen!


Det er ikke s glamorst sykle i regnet. Men du verden s god samvittighet du fr etterp.

Dessuten har jeg bestemt meg for droppe turen innom kiosken og heller kjpe et eple p nrbutikken p andre siden av gata nr blodsukkeret begynner synke og det fortsatt er to timer igjen til lunsj. N tror du kanskje at jeg har blitt sunnhetsfreak som bare skal snakke om superfood, hvetegress og hva alt det som skal vre s sunt n heter?

Jeg skal ikke det. Jeg drikker fortsatt en sukkerfri Red Bull hver morgen i det sekundet jeg har kommet inn p kontoret. Og unner meg noen ruter sjokolade p lrdagskvelden.