hits

Samferdsel

Bane Nor fr sette opp prisen p parkering s det svir

De reisende som har rskort, mnedskort eller ukeskort til toget, kan sette fra seg bilen p oppmerkede plasser, n for 100 kroner i mneden. Foto: Anne Charlotte Schjll/Tnsbergs Blad

Som togpendler elsker jeg hate NSB og Bane Nor. Spesielt Bane Nor. Bare navnevalget er nok til f opp pulsen min. 

Siste trekk fra Bane Nors side er ke prisen for pendlere som nsker (les m) parkere p togstasjonene for komme seg p jobb. For noen uker siden skrev Tnsbergs Blad om sprengt kapasitet ved Tnsbergs stasjon. Hva gjr s Bane Nor for lse problemet? De dobler prisen for parkere. Fra 50 til 100 kroner i mneden. Fortsatt veldig billig, og den samme prisen det kostet ved samme stasjon i fjor.

Ved stasjoner med srlige utfordringer derimot ker prisen til 250 kroner. Dette gjelder stasjonene  Drammen, Asker, Hvik, Stabekk, Strmmen, Lrenskog og Ski fra og med 2. desember.

De setter alts opp prisen, men langt ifra nok. Skal de frst sette opp prisene, fr de gjre det s det svir i lommeboka. 

Jeg er tobarnsmor med delt omsorg. Annenhver uke er derfor et puslespill som ikke alltid gr like bra opp.

Bane NOR gjr pendlerparkeringen fem ganger dyrere i Oslo-regionen

Promotion med annonselenker ker fra 50 til 250 kroner i mneden. Bane NOR setter opp prisen fra 50 til 250 kroner for parkere i 30 dager ved utfartsparkeringene i Drammen, Asker, Hvik, Stabekk, Strmmen, Lrenskog og Ski fra og med 2. desember. Det er en kning p 400 prosent.

Jeg bor i Tnsberg og har arbeidssted i Oslo, og annenhver uke delvis ogs p toget. Huset mitt er tre kilometer fra barnas skole og hver morgen m jeg derfor kjre dem til skolen. De gr i andre og fjerdeklasse og begge gr p SFO (skolefritidsordning/tilsvarende AKS i Oslo). De har tunge skolesekker, og hver mandag og fredag skal det fraktes digre poser med utety, skift og gummistvler. Jeg kan bare glemme sykle dit for si det snn. 

Drene til SFO pner 07.15. Ikke 07 da de ansatte kommer p jobb m vite. Du kommer ikke inn et sekund fr tida for si det snn. Barna mine trenger tryggheten med at mor (eller far) flger de inn p skolen. Dette tar normalt en tre til fem minutter. 

Det vil si at jeg tidligst forlater skolen 07.20. Inn til Tnsberg stasjon er det fire kilometer. P en fredag tar det meg ti minutter. Alle andre dager fra 15 til 30 minutter avhengig av trafikk og fre. 

Slik s det ut p parkeringen i Tnsberg i januar 2016. Klokka er litt over 07. Foto: Kristin Monstad

Jeg tar som regel et tog som gr 08.08, det frste jeg rekker p grunn av SFOs pningstider. Jeg er gjerne p plass 30-40 minutter fr togets avgang, ca 07.30 eller litt senere. Da er pendlerparkeringen stappfull (bortsett fra p fredager, da er 60 prosent av plassene ledige). Spesielt etter at det ble satt opp ekspresstog og et ekstra tog til mellom klokka 07 og 08 er det klin umulig f en plass.  Tidligere mtte man ogs kjpe oblat hver mned hos Narvesen. N har Bane Nor en egen app for parkering.

Bane NOR femdobler parkeringsavgiften p nesten tomme parkeringsplasser

Promotion med annonselenker Nesten alle parkeringsplassene p Hvik stasjon sto tomme mandag morgen i rushtiden. Likevel femdobles parkeringsavgiften p grunn av "sprengt kapasitet". HVIK (Nettavisen): - Sprengt kapasitet her? Det er det virkelig ikke. Jeg parkerer her hver dag og jeg har aldri hatt problemer med finne parkeringsplass, sier Corey Proulx til Nettavisen.

Alternativet til pendlerparkeringen er en kommunal plass rett p oversiden. Der koster det rundt 35 kroner arbeidsdagen parkere. Ingen upris. Men ogs denne har vrt stappfull i det siste. Da er alternativet kjre til en parkering lengre unna. Til 75 kroner dagen. Da begynner det fort bli litt penger i lpet av en mned. (Nevnte jeg at et mnedskort mellom Tnsberg og Oslo koster 2747 kroner?)

Pendler fr sjokk nr han fr hre hvorfor han m betale fem ganger for parkering: - Hva?! Det stemmer ikke!

 

 

 

Ok, det var en lang forklaring av min hverdag p morgenkvisten. Men poenget er alts at det for meg forelpig ikke er noe alternativ hverken sykle til stasjonen, eller ta et tidligere tog. Jeg m legge til at da jeg startet pendle syklet jeg hver dag, ogs i drlig vr og i minusgrader. S skled jeg stygt p vei til 05-toget i november 2015, og turte ikke lenger sykle vinterstid. Deretter gikk jeg gjennom et samlivsbrudd, og mtte dermed begynne kjre ungene til skolen p egenhnd annenhver uke. 

Bane Nor rettferdiggjr priskningen med flgende: 

Ved flere av parkeringsplassene vre er kapasiteten sprengt. N ker vi parkeringsprisene for frigjre parkeringsplasser til dem som virkelig trenger kjre bil til stasjonen. Dette sa direktr stasjoner Knut . Ruud Johansen i Bane NOR Eiendom i forrige uke  til Nettavisen. 

Mandag avslrte Nettavisen derimot at nesten alle parkeringsplassene p Hvik stasjon sto tomme mandag morgen i rushtiden.

Alts, det hjelper da for pokker ikke sette opp prisen bittelitt, hvis de skal forske skremme kundene sine fra parkere ved stasjonene. Ikke engang en femdobling er nok til det. Hvis de skal f han eller hun som bor tre minutter unna stasjonen til slutte kjre bil, m prisen minst vre 500 kroner i mneden. Eller kanskje de skulle innfre en form for behovsprving eller krav om en viss avstand mellom hjem og stasjon?

Slik s forresten bilen min ut for ett r siden, da noen hadde brukt den som trampoline mens den sto parkert p pendlerparkeringen. Var heldig som hadde ftt plass. 

Eller vent? Hva med en helt spr id? Srge for at det er nok parkeringsplasser til alle? Jeg vet ikke om Bane Nor har ftt det med seg, men ikke alle bor helt klin inntil en togstasjon. Og vi bor i Norge. Med minusgrader fire mneder i ret og regn eller vind mesteparten av ret. Og i Tnsberg gr det ikke buss hvert femte minutt for si det snn, s ikke si at jeg skal ta bussen til stasjonen.

nsker staten egentlig at vi skal ta toget? Hva mener du samferdselsminster Ketil Solvik-Olsen? Er dette bra nok? Er det greit gjre livet vanskeligere for oss smbarnsforeldre, som allerede er ekstremt presset p tid?

Og jeg har ikke engang nevnt buss for tog i to uker n. Men det fr bli en annen utblsing.